Թուրքիան կանգնած է ֆինանսական կործանման եզրին. «Իզվեստիա»

Մանրամասներ

ա

Թուրքիայի տնտեսությունը վերջին մի քանի տարվա ընթացքում չի հոգնում զարմացնել դիտորդներին, որպես կանոն` տհաճ կերպով: Գլոպինգային գնաճ, անառողջ ցածր արտարժույթային պահուստներ, «աշխարհի ամենավատ արժույթը», ՏՀԶԿ-ի ամենաաղբային վարկային վարկանիշները, վոլյունտարիստական կառավարում, ԿԲ ղեկավարի պաշտոնանկության հետ կապված սկանդալներ. այս ամենը կասկածի տեղիք է տալիս հանրապետության ֆինանսատնտեսական հեռանկարների հարցում։ Այնուամենայնիվ, չնայած մշտական ​​ցնցումներին, Թուրքիան դեռեւս կանգուն է մնում` առանց դեֆոլտի եւ նմանատիպ աղետների: Որքա՞ն ժամանակ այն կարող է օդից կախված մնալ, գրում է «Իզվեստիա»-ն։

«Թուրքական տնտեսական հրաշքը» 21-րդ դարասկզբի համաշխարհային տնտեսության ամենատպավորիչ երեւույթներից էր։ Ավելի քան մեկուկես տասնամյակ երկու մայրցամաքներում գտնվող երկրում ՀՆԱ-ի աճի տեմպերը հետեւողականորեն գերազանցեցին 5 տոկոսը։ Այդ ժամանակահատվածում նույնքան հզոր ցուցանիշներով կարող էին պարծենալ միայն Հնդկաստանն ու Չինաստանը, բայց դրանք սկսեցին շատ ավելի ցածր բազայից։ Թուրքիայի մեկ շնչին բաժին ընկնող ՀՆԱ-ն 2010-ականների երկրորդ կեսին գերազանցեց որոշ եվրոպական երկրների մակարդակը, էլ չասած Ասիայում երկրի անմիջական հարեւանների մասին։

Տնտեսական աճը եւ դրան հաջորդած բնակչության կենսամակարդակի բարձրացումը եւ արագ զարգացող թուրքական բիզնեսի եկամուտները հաստատուն գաղափար դարձան այն ժամանակվա վարչապետ Ռեջեփ Թայիփ Էրդողանի կառավարության համար։ Վերջինս իշխանության եկավ 2000-ականների սկզբի աղետալի ճգնաժամի պայմաններում, որը երկրին արժեցավ ՀՆԱ-ի 10 տոկոսի կորուստ, գործնականում ոչնչացրեց լիրան ե տոկոսադրույքների հազարավոր տոկոսով բարձրացման հանգեցրեց։ Այդ ժամանակվանից պետությունը ձգտում էր ամեն գնով վերելք ապահովել։

Այդ գինը չափազանց ագրեսիվ հարկաբյուջետային եւ դրամավարկային քաղաքականությունն էր։ Թուրքիան ընդունեց բյուջեի մշտական ​​բարձր դեֆիցիտը եւ տեղական կենտրոնական բանկի խորապես բացասական իրական դրույքաչափը (այսինքն՝ հիմնական տոկոսադրույքի անվանական արժեքը գրեթե միշտ գտնվում էր գնաճի մակարդակից ցածր): Հաշվի առնելով կապիտալի ազգային շուկայի բավականին թույլ զարգացումը, խաղադրույքը դրվում էր օտարերկրյա, այդ թվում՝ սպեկուլյատիվ ներդրումների ներգրավման վրա։ Մինչեւ որոշակի պահ այդ ռիսկային քաղաքականությունը լավ աշխատում էր։
Շրջադարձային պահը եղավ 2013 թվականին, երբ ԱՄՆ-ում QE-ի փլուզման ֆոնին ներդրողները սկսեցին միջոցները հանել զարգացող շուկաներից: Թուրքիան, որն այդ գումարից շատ ավելի շատ էր կախված, քան Արեւելյան Եվրոպայի կամ Ասիայի մյուս երկրները, ամենաշատ տուժածներից էր։ Մինչեւ որոշակի ժամանակ հնարավոր էր փոխհատուցել վարկավորման աճը, իսկ վարկերի զգալի մասն արտաքին աղբյուրներից էր։

Զուգահեռաբար սկսեց ընկնել լիրան։ 2005 թվականին ֆինանսատնտեսական բարեփոխումների լայն ծրագրի շրջանակներում լայնածավալ դենոմինացիա տեղի ունեցավ, երբ թղթադրամների վրայից հանվեց միանգամից վեց զրո։ Այս քայլի արդյունքում թուրքական ազգային արժույթը, որը նախկինում դժվարություններ էր առաջացնում զբոսաշրջիկների համար՝ թղթադրամների թվերի քանակի հետ կապված, գրեթե հավասարվեց դոլարին։ Մի քանի տարի շարունակ փոխարժեքը բավականին կայուն էր՝ 1 դոլարի դիմաց 1.3-1.5 լիրայի սահմաններում, սակայն 2013 թվականից սկսած այն անկում ապրեց: Առաջիկա ութ տարվա ընթացքում արժույթն արժեզրկվեց ավելի քան հինգ անգամ՝ այս տարվա հոկտեմբերին հասնելով 9.72 լիրայի մեկ դոլարի դիմաց։

Ընդ որում, պետությունը փլուզվող արժույթի վրա ազդելու հատուկ լծակներ չունի։ Պետական ​​պահուստները նույնքան համեստ են, որքան մասնավորները։ Հաշվի առնելով վճարային հաշվեկշռի մշտական ​​դեֆիցիտը՝ այս տարի այն կկազմի 25-30 միլիարդ դոլարի սահմաններում, իսկ 2018 թվականին այն գերազանցում էր 50 միլիարդը, լիրան կարգին պահելու համար արժույթ վերցնելու տեղ չկա։ Ոսկու եւ արժութային պահուստները 30 միլիարդ դոլարից պակաս են (ՀՆԱ-ի միայն 4 տոկոսը, զարգացող երկրների համար նորման սկսվում է 15-20 տոկոսից), իսկ միջազգային եւ ներքին սվոպները հանած դրանք ընդհանրապես ընկնում են բացասական գոտի։

2018-2020 թվականներին Թուրքիան մսխեց իր պաշարների մեծ մասը՝ փորձելով փրկել խեղդվող լիրան։ Նախորդ տարեվերջին պարզ դարձավ, որ այդ նպատակների համար ծախսվել է ավելի քան 130 միլիարդ դոլար՝ գրեթե զրոյական արդյունքով։ Նաջի Ագբալը, որն այդ ժամանակ նշանակվեց Կենտրոնական բանկի նոր ղեկավար (երրորդը` մեկուկես տարվա ընթացքում), փորձեց խնդիրը լուծել պահպանողական դրամավարկային քաղաքականությամբ. նա անմիջապես բարձրացրեց տոկոսադրույքը 6.75 տոկոսային կետով, խստացրեց պահանջները բանկերի նկատմամբ եւ փորձեց սանձել վարկային «խրախճանքը»: Դա որոշակի ազդեցություն ունեցավ, բայց զայրացրեց երկրի քաղաքական ղեկավարությանը, եւ Էրդողանը մարտին աշխատանքից ազատեց ֆինանսական պահպանողականին՝ նշանակելով պաշտոնական կուրսին ավելի հավատարիմ բանկիրի՝ Սահապ Քավջիօղլուին:

Նշենք մի հետաքրքիր փաստ. Թուրքիան դարձավ աշխարհի այն սակավաթիվ երկրներից մեկը (օրինակ՝ Չինաստանի հետ միասին), որը համավարակի տարում կարողացավ դրական տնտեսական աճ ցույց տալ։ Դա ավելի ֆանտաստիկ է թվում՝ հաշվի առնելով այն փաստը, որ 2020 թվականին ամենաշատը տուժել է զբոսաշրջության ոլորտը, որից հանրապետությունն ավելի շատ է կախված, քան շատ այլ ոլորտներից։ Բացատրությունը պարզ է. ֆինանսական կորուստները փոխհատուցվել են հսկայական վարկային լիցքերով:

Վարկերի անվերահսկելի աճի եւ գերփափուկ դրամավարկային քաղաքականության պատճառով գները ստանդարտ խնդիր էին Թուրքիայի համար, սակայն կորոնավիրուսային տարիներին իրավիճակը հատկապես սրվեց։ Անցյալ ամիս գնաճը մոտեցավ 20 տոկոսին, ինչն ամենաբարձր ցուցանիշն է ՏՀԶԿ-ի երկրների շրջանում եւ մի քանի անգամ ավել է, քան շատ երկրներում, որոնք այդ ակումբի անդամ չեն, այդ թվում` Ռուսաստանում, Հնդկաստանում եւ Բրազիլիայում: Ընդ որում, ապրանքների գնաճը հասել է աստղաբաշխական 28.8 տոկոսի։ Գների նման արագ աճը, ամենայն հավանականությամբ, գնաճային արատավոր շրջան կառաջացնի, որից դուրս գալն աներեւակայելի դժվար կլինի (Ռուսաստանը եւ 1990-ականների հետխորհրդային մյուս երկրները դա լիովին զգացել են): Միեւնույն ժամանակ, Թուրքիայի Կենտրոնական բանկը... երկու տոկոսային կետով նվազեցնում է տոկոսադրույքը՝ դրանով իսկ լրացուցիչ ճնշում գործադրելով գների վրա։

Օբյեկտիվորեն, Թուրքիայում հասունացել են տնտեսության իդեալական փոթորկի բոլոր նախադրյալները, ինչը հաստատվում է նաեւ վարկային դեֆոլտի սվոպների շահութաբերությամբ (որոշակի թողարկողի համար դեֆոլտի ապահովագրություն)՝ դրանք ցույց են տալիս հինգ տարվա ընթացքում սնանկության 7.4 տոկոսի հավանականությունը: Խոշոր տնտեսության համար սա չափազանց բարձր ցուցանիշ է։

Իհարկե, հանրապետությունն ունի իր ուժեղ կողմերը՝ զարգացած, դինամիկ եւ բավականին դիվերսիֆիկացված իրական հատված, լավ ժողովրդագրական իրավիճակ (բնակչությունը դեռ երիտասարդ է, բայց ծնելիությունն արդեն չափավոր է), ինչի շնորհիվ մինչ այժմ խուսափել են իրական աղետներից։ Սակայն անսովոր դրամավարկային պրակտիկան, բոլոր խաղացողների ֆինանսական ծանր վիճակի հետ միասին` պետությունից մինչեւ մասնավորներ, պարզապես հրահրում են ճգնաժամը, որը կարող է դեպի վատը գնալ գլոբալ միջավայրի առաջին իսկ փոփոխության դեպքում: