Փաշինյանի անսպասելի պոռթկման vetting-ը

հանրությունը պետք է ամբողջական տեղեկատվություն ունենա դատավորի ունեցած քաղաքական կապերի ու ծագումնաբանության, գույքային վիճակի մասին

Երևանի ընդհանուր իրավասության դատարանի դատավոր Դավիթ Գրիգորյանի որոշմամբ ՀՀ երկրորդ նախագահ Ռոբերտ Քոչարյանի, ՀՀ նախկին փոխվարչապետ Արմեն Գևորգյանի, Պաշտպանության նախկին նախարար Սեյրան Օհանյանի և ՀԱՊԿ նախկին գլխավոր քարտուղար Յուրի Խաչատուրովի վերաբերյալ գործի վարույթը կասեցվել է և ուղարկվել Սահմանադրական դատարան: Որոշումը Մարտի 1-ի տուժողների անունից բողոքարկվելու է: Այս մասին հայտարարել է Մարտի 1-ի գործով տուժողների իրավահաջորդների ներկայացուցիչ, փաստաբան Վահե Գրիգորյանը: Նա նաև տեղեկացրել է, որ ոչ ինքը, ոչ էլ գործով որևէ տուժող տեղեկացված չի եղել, որ Քոչարյանի փաստաբանական թիմը նման միջնորդություն է ներկայացրել դատարան: 
Այս փաստով էր թերևս պայմանավորված վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանի անսպասելի պոռթկումն ու դատարանները մի քանի ժամով փակելու նախաձեռնությունը: Փաշինյանին, փաստորեն, հունից հանել է ոչ թե Քոչարյանի ազատ արձակումը և խափանման միջոցի փոփոխությունը, այլ Մարտի 1-ի իրադարձությունների հետ կապված նրա դեմ հարուցված գործի կասեցումն ու Սահմանդրական դատարան ուղղորդումը: ՍԴ-ն մեկամսյա ժամկետում պետք է հրապարակի որոշում` վարույթ ընդունելու վերաբերյալ և 6-ամսյա ժամկետում հրապարակի վերջնական որոշում:
Նիկոլ Փաշինյանն ըստ էության որոշեց հենց այս առիթն օգտագործել` ազդարարելու համար անցումային արդարադատության կիրառման սկիզբը և սրեց ղարաբաղյան հարցի քաղաքական ինտրիգը: Ղարաբաղի հարցը քննարկման առանձին թեմա է, անդրադառնանք դատական խնդրին:
ՀՀ բոլոր դատարանները փակելու ակցիան, իհարկե, անմտություն էր, որովհետև դրանով իշխանությունը որևէ խնդիր չլուծեց: Իրավաբանական հանրությունը շատ բացասական արձագանքեց ակցիային, բացի այդ նաև ակնհայտ դարձավ, որ վարչապետի կոչով նախկինի նման հզոր զանգվածներ դուրս չեն գալիս փողոց: 
Ինչ վերաբերում է բուն խնդրին` դատական համակարգի հեղափոխությանը. իր ելույթում Նիկոլ Փաշինյանը դրանք ամփոփեց 5 առանցքային կետերով:
1. Հայաստանում գործող բոլոր դատավորները պետք է ենթարկվեն, այսպես ասած, vetting-ի: Այսինքն՝ հանրությունը պետք է ամբողջական տեղեկատվություն ունենա դատավորի ունեցած քաղաքական կապերի ու ծագումնաբանության, գույքային վիճակի, դատավորի կարգավիճակում եւ նախորդ շրջանում ծավալած գործունեության, անհատական եւ պրոֆեսիոնալ հատկանիշների մասին: Խոսքն այպես կոչված լյուստրացիայի մասին է, որն եթադրում է ստուգել, թե ինչքանով է մաքուր աշխատել տվյալ դատավորը, ներգրավված է կոռուպցիոն սխեմաներում, ինչ հարստություն են կուտակել ինքն ու իր մերձավորները, ինչ ճանապարհով և այլն: Ցանկացած հեղափոխությունից հետո լյուստրացիան, իսկապես, անհրաժեշտ գործընթաց է: Հայաստանի դատական համակարգում ևս առանց նման քայլի գնալու, դատարանների հանդեպ հանրային վստահության մթնոլորտ չի կարող ձևավորվել: Ամբողջ խնդիրը սակայն այն է, թե ինչու է Փաշինյանը vetting-ի պահանջ դնում միայն դատավորների և ոչ թե հանրային, պետական և իրավապահ ողջ համակարգի առջև: Ինչո՞ւ լյուստրացիա չի պահանջվում, օրինակ բարձարստիճան ոստիկաններից, դատախազներից, քննիչներից, ԱԱԾ պաշտոնյաներից, պետական կառավարման համակարգի պաշտոնյաներից: Ստացվում է, որ որոշ դատավորներ փորձել են Փաշինյանի ցանկություններին հակառակվել, դրա համար էլ vetting-ի են ենթարկվում, իսկ մյուսները կարող են հանգիստ ապրել:
2. Մարդու իրավունքների Եվրոպական դատարանի որոշումներով հաստատված՝ քաղաքացիների իրավունքների կոպիտ խախտումներով դատավճիռների հեղինակ բոլոր դատավորները պետք է հրաժարական տան, հեռանան կամ հեռացվեն պաշտոններից: Սա միանգամյան ընդունելի մոտեցում է և շատ երկրներում կիրառելի: Այս մասին նախկինում տարբեր առիթներով խոսել ենք:
3. Բոլոր այն դատավորները, ովքեր իրենց ներսում գիտեն, որ չեն կարող լինել անաչառ եւ օբյեկտիվ դատավորներ, պետք է հրաժարական տան՝ այդպիսով կարեւոր ծառայություն մատուցելով Հայաստանի Հանրապետությանն ու նրա ժողովրդին: Այս կետը ռոմանտիկայի ժանրից է, որին կարելի է հումորով վերեբերվել: Պարզ չէ, թե մենք կամ ինքը` վարչապետը, ինչ չափանիշով է գնահատելու, թե դատավորի ներաշխարհում ինչ տեղի ունեցավ: 
4. Հիմա արդեն անցումային արդարադատության մեխանիզմների ներդրումը կենսական անհրաժեշտություն է Հայաստանի Հանրապետության համար, եւ մենք պետք է մեկ-երկու ամսվա ընթացքում ամփոփենք վերջին յոթ-ութ ամիսներին այս ուղղությամբ մեր կատարած աշխատանքը։ Այս կետին կարելի է անդրադառնալ, երբ ներկայացվեն խոստացված արդյունքները: 
5. Ազգային ժողովում պետք է տեղի ունենա օրենսդրական համապատասխան աշխատանք՝ մեր երկրի համար կենսական այս օրակարգը կյանքի կոչելու եւ Հայաստանում իրապես, երաշխավորված անկախ դատական համակարգ ունենալու համար: Եթե սրա համար անհրաժեշտ լինի իրականացնել սահմանադրական փոփոխություններ, մենք պետք է գնանք նաեւ այդ քայլին, եթե պետք լինի դա անել համաժողովրդական հանրաքվեով, մենք պետք է գնանք նաեւ նման լուծումների: Փաշինյանն այստեղ ևս չի բացել փակագծերը, բայց ենթադրելի է, որ նպատակը դատական համակարգի էլիտային և հիմնական դերակատարներին փոխելն է` իշխանությունը լիրաժեք վերցնելու համար: Միջազգային նորմերը, որոնց վրա հղում է արել Փաշինյանը, այս հարցում բավական կոշտ են և դատարաններում ցանկալի կադրերին տեսնելու ցանկությունն այս առումով հեշտ իրագործելի խնդիր չէ, գրում է hayeli.am: